Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Poniedziałek, 2019-11-18

Imieniny: Klaudyny, Romana

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 351264
  • Do końca roku: 43 dni
  • Do wakacji: 221 dni


Jesteś tutaj: Start / Dokumenty / Statut PM4

Statut PM4

STATUT
Przedszkola Miejskiego Nr 4

z Oddziałami Integracyjnymi
w Pułtusku

 

 

Misja przedszkola

 

 

 

Misja Przedszkola Miejskiego nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Pułtusku

 

    1. Nasze działania przede wszystkim ukierunkowane są na wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka, zgodny z jego własnym potencjałem, możliwościami i potrzebami, jego dążeniem do autokreacji, samorealizacji i autonomii. Chcemy wychować wrażliwego, twórczego, świadomego, zmotywowanego do działania człowieka o zintegrowanej osobowości. Człowieka dbającego o siebie oraz o środowisko naturalne, w którym żyje.

    2. Będziemy dążyć do tego, aby zdrowie rozumiane, jako stan równowagi fizjologicznej i psychicznej między organizmem człowieka a „otaczającym światem”, warunkowało teraz i w przyszłości aktywne, bezpieczne i efektywne uczestnictwo dziecka w życiu społecznym i kulturalnym oraz sprzyjało realizacji jego indywidualnych celów.

    3. Nasze działania oparte na czterech filarach edukacji:

      1. uczyć się, aby wiedzieć;

      2. uczyć się, aby być;

      3. uczyć się, by móc oddziaływać na swoje środowisko;

      4. uczyć się, aby żyć wspólnie – edukacja włączająca.

      5. Nasze działania są ukierunkowane na dziecko w celu:

      6. kształtowania świadomości własnego ciała oraz możliwości własnego organizmu;

      7. kształtowania świadomości własnego „Ja” oraz postawy empatii w stosunku do drugiego człowieka w zrozumieniu dla jego inności;

      8. kształtowania właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody: zwierząt
        i roślin;

      9. nabywania i bogacenia wiedzy oraz wykorzystywania jej w praktyce;

      10. uświadomienia dziecku zagrożeń i niebezpieczeństw, unikania ich oraz właściwego reagowania na nie;

      11. kształtowania czynnych postaw wobec zdrowia własnego i innych;

      12. kształtowania świadomości ekologicznej oraz znaczenia środowiska przyrodniczego dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego;

      13. rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach;

      14. kształtowania umiejętności określonych mianem życiowych;

      15. wczesnego wykrywania grup ryzyka zdrowotnego, społecznego i ekologicznego.

    4. Nasze działania są ukierunkowane na rodziców w celu:

      1. ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i edukację ekologiczną;

      2. prezentowania i propagowanie postaw prozdrowotnych;

      3. wskazywania zagrożeń na które narażone są dzieci oraz zapobiegania im (metody
        i formy działania, instytucje wspierające itp.);

      4. wskazania pozytywnych wzorców zachowań;

      5. wzbogacania i poszerzania wiedzy i świadomości w zakresie zdrowego stylu życia w poszanowaniu środowiska naturalnego;

      6. propagowania edukacji zdrowotnej w ścisłej korelacji z przyrodą - w szerokim tego słowa znaczeniu.

    5. Nasze działania są ukierunkowane na nauczycieli w celu:

      1. wzbogacania jego wiedzy, umiejętności do promowania zdrowego stylu życia zarówno wśród dzieci jak i ich rodziny;

      2. wzbogacania własnego warsztatu pracy pod kątem tworzenia warunków do promowania edukacji zdrowotnej oraz prac z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych;

      3. podniesienia, jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci;

      4. ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i środowisko przyrodnicze;

      5. wykorzystywania teorii inteligencji wielorakich ze świadomością, że:

      6. każde dziecko jest inne, posiada własną, niepowtarzalną „mapę inteligencji”,

      7. ma swoje mocne i słabe strony,

      8. wszystkie rodzaje inteligencji są jednakowo cenne,

      9. każde dziecko posiada talenty;

      6. W ramach priorytetów jw. przedszkole realizuje:

      1.Edukację promującą rozwój – rozwijanie świadomej, silnej i wrażliwej osobowości;

      2.Edukację włączającą;

      3.Edukację równych szans;

      4.Edukację zdrowotną oraz przyrodniczo – ekologiczną;

      5.Edukację twórczą;

      6.Sport, turystykę i rekreację;

      7.Technologie TIK.

      7. Aby wizja naszego przedszkola urzeczywistniła się musimy mieć świadomość roli, jaką pełnimy w procesie wychowawczo – dydaktycznym i edukacyjnym. Jako nauczyciele jesteśmy bowiem wpisani w rozwój dziecka i to od nas w dużym stopniu zależy jak ten rozwój będzie przebiegał w przyszłości.

      8. Dlatego też będziemy efektywnie organizować edukację opartą na aktywnym i świadomym uczestnictwie dziecka – edukację, która stwarzać będzie gwarancje satysfakcjonującego przekraczania progów na drodze jego emocjonalnego, społecznego i edukacyjnego rozwoju.

1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

      1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

      2. Cele wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 2 przedszkole realizuje poprzez kształtowanie czterech obszarów rozwoju dziecka: fizycznej, społecznej i poznawczej emocjonalnej.

 

Zadania przedszkola.

    1. Do zadań Przedszkola Miejskiego nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Pułtusku

      należy:

      1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

      2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

      3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

      4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

      5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

      6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

      7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

      8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

      9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

      10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

      11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

      12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

      13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

      14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

      15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

      16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.

      17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;

      18. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:

        1. dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

        2. dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;

      19. Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez przedszkole;

      20. Realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego;

      21. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników obserwacji w procesie uczenia i nauczania;

      22. Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami.

      23. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

      24. Współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w przedszkolu;

      25. Egzekwowanie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

      26. Dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji przedszkolnej i archiwizacji.

    2. Przedszkole kładzie bardzo duży nacisk na współpracę ze środowiskiem, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec placówki, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.

    3. Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.

 

 

Sposoby realizacji zadań przedszkola

 

 

 

1. Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.

 

      1. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

      2. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

        1. szczegółowe cele edukacyjne;

        2. tematykę materiału edukacyjnego;

        3. wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.

      3. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:

        1. opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;

        2. zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);

        3. zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.

      4. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu lub zespołu nauczycielskiego i specjalistów, zatrudnionych w przedszkolu.

      5. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.

      6. Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola.

      7. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.

      8. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

 &1

 

Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece (jednemu) dwojga nauczycieli, zwanych dalej wychowawcami grupy. Dyrektor przedszkola zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.

 

&2

 

Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.

 

&3

 

Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć
w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:

 

        1. realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 67 niniejszego statutu;

        2. opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;

        3. przestrzeganie liczebności grup;

        4. odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;

        5. oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;

        6. prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;

        7. kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;

        8. umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;

        9. oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;

        10. zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola
          w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;

        11. ogrodzenie terenu przedszkola;

        12. zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;

        13. zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni
          i pomieszczeń gospodarczych;

        14. wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się kratami;

        15. wyposażenie pomieszczeń przedszkola, a w szczególności sal dydaktycznych w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;

        16. dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych;

        17. zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi imprezach
          i wycieczkach poza teren przedszkola;

        18. przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

 

&4

 

Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:

 

        1. realizacje przyjętego Programu wychowawczo-profilaktycznego; nie jest to konieczne!

        2. rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków;

        3. realizację określonej tematyki zajęć we współpracy z lekarzami, wolontariuszami organizacji działających na rzecz dziecka  i rodziny;

        4. działania opiekuńcze wychowawców grup, w tym rozpoznawanie relacji między rówieśnikami;

        5. promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;

        6. prowadzenie profilaktyki stomatologicznej;

        7. prowadzenie profilaktyki uzależnień.

 

&5

 

Przedszkole sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą, pedagogiczną-psychologiczną:

 

      1. nad wychowankami rozpoczynającymi pobyt w przedszkolu poprzez:

      2. organizowanie spotkań Dyrekcji przedszkola z nowo przyjętymi wychowankami i ich rodzicami;

      3. rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,

      4. organizację wycieczek integracyjnych,

      5. pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowana jest przez wychowawców grup przedszkolnych oraz przez specjalistów zatrudnianych przez placówkę

      6. udzielanie niezbędnej — doraźnej pomocy przez wychowawcę lub przedstawiciela dyrekcji,

      7. współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,

      8. respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej,

      9. organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji.

      10. nad wychowankami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych, zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący.

      11. nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:

        1. umożliwianie wychowankom realizację indywidualnego programu nauki lub toku nauki, zgodnie z odrębnymi przepisami,

        2. objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną, określoną w Dziale II Rozdziale 3,

        3. dostosowanie wymagań edukacyjnych, metod, form pracy i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,

        4. rozwój zdolności dziecka w ramach zajęć dodatkowych,

        5. wspieranie dziecka w przygotowaniach do konkursów,

        6. indywidualizację procesu kształcenia;

      12. nad wychowankami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w Dziale II Rozdziale 4 statutu przedszkola.

 

Rozdział 3
Organizacja, formy i sposoby świadczenia pomocy psychologiczno–pedagogicznej

 

 

 

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.

 

      1. W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

      2. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są bezpłatne, a udział dziecka w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.

      3. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:

        1. rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;

        2. rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka;

        3. rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;

        4. stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym;

        5. rozpoznawaniu przyczyn trudności w nabywaniu umiejętności i wiadomości przez dziecko;

        6. wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;

        7. opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub emcjonalno-społecznych dla dzieci niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

        8. prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków i rodziców;

        9. podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;

        10. wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;

        11. udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

        12. wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

        13. umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

        14. podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

      4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną świadczona jest wychowankom, gdy jej potrzeba zorganizowania wynika w szczególności z:

        1. niepełnosprawności dziecka;

        2. niedostosowania społecznego;

        3. zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

        4. z zaburzeń zachowania i emocji;

        5. szczególnych uzdolnień;

        6. specyficznych trudności w uczeniu się;

        7. z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;

        8. choroby przewlekłej;

        9. sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

        10. niepowodzeń edukacyjnych;

        11. zaniedbań środowiskowych;

        12. trudności adaptacyjnych.

      5. O udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej mogą wnioskować:

        1. rodzice dziecka/prawni opiekunowie;

        2. dyrektor przedszkola;

        3. nauczyciele prowadzący zajęcia z wychowankiem oraz zatrudnieni w szkole specjaliści;

        4. pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania lub higienistka przedszkolna;

        5. poradnia psychologiczno-pedagogiczna;

        6. asystent edukacji romskiej;

        7. pomoc nauczyciela i asystent nauczyciela;

        8. pracownik socjalny;

        9. asystent rodziny;

        10. kurator sądowy;

        11. organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny i dzieci.

      6. Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wychowawcy grupy. W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje się wnioski złożone w formie pisemnej lub drogą elektroniczną w sekretariacie przedszkola.

      7. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:

        1. nauczyciele w bieżącej pracy z dzieckiem na zajęciach;

        2. specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:

          1. psycholog,

          2. logopeda,

          3. terapeuta pedagogiczny;

          4. terapeuta metodą SI.

        3. pracownicy przedszkola poprzez zintegrowane oddziaływanie na wychowanka.

 

 

 

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.

 

W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie:

 

        1. <